De vakbonden geven toe: de staking van maandag 10 maart was onterecht. Het ging inderdaad om een geval van agressie, maar blijkbaar was het de conducteur die agressief uit de hoek kwam.
Over wat nu juist gebeurt is, is maar heel weinig geweten. Michel heeft van horen zeggen dat het om een discussie ging om een gsm.
In de krant las ik dat de persoon in kwestie de conducteur een tikje op zijn schouder gaf, om hem aan te spreken. De conducteur zegt dat hij een slag op zijn schouder kreeg en heeft teruggeslagen. Misschien zelfs met zijn seinsleutel.
Leerlingen van de Koninklijke Militaire School waren getuige / betrokken bij het incident en legden allen gelijkaardige verklaringen af, en pleiten niet in het voordeel van de conducteur.
“e-mino” stelt in zijn “Verzoek van een moegetergde treinreiziger”, aan de vakbonden voor om nu eens echt hun excuses aan te bieden. Als de vakbonden zichzelf nog serieus willen noemen, zouden ze dat wel eens mogen doen. Toegeven dat de staking van maandag onterecht was, is maar een eerste stap. Het wordt hoog tijd dat stakingen enkel worden gebruikt om feiten aan te kaarten die enkel en alleen op te lossen / te forceren zijn door middel van een staking. Ik kan u verzekeren, dat zijn er bitter weinig.
Je moet natuurlijk wel willen praten met elkaar hé…
UPDATE: Volgens Het Belang Van Limburg komen de vakbonden met een nieuw idee om hun stakingen te regelen.
Wanneer er zich een geval van agressie heeft voorgedaan, mag er enkel gestaakt worden in de stelplaats van de betrokken treinbegeleider. Op dit moment krijgen stakende treinbegeleiders geen vergoeding. In het nieuwe voorstel zouden de treinbegeleiders van de “getroffen” stelplaats wél een financiële vergoeding krijgen. Volgens mij gaat er dan nog meer gestaakt worden, zeker als het mooi weer begint te worden.