Op een dag crashte er eens een harde schijf van een Dell Dimension 8400. Los van het feit dat dat niet zo fijn is, en dat het nog wat erger is wanneer je geen recente backup hebt, kan je er van zeker zijn dat dat niet op een twee drie is opgelost.
Het eerste wat je doet is natuurlijk een nieuwe harde schijf kopen en installeren. Dan kan je beginnen met het volgende: XP installeren. Ware het niet dat die nieuwe harde schijf, net zoals de oude een SATA disk is en een standaard XP installatie niet over deze drivers beschikt. Die zou je dus zelf moeten bijvoegen in een aangepast XP installatie pakket, of via een diskette installeren tijdens het XP installatie proces. Wie heeft er nu nog een diskette drive? Ik maak tegenwoordig foto’s die niet eens op 10 diskettes samen passen.
Daar begint het geklooi dus. Hoe stom ook van Microsoft om die drivers, die toch tot een standaard behoren, niet in hun XP installatie op te nemen. Maar goed, ik had dus geen diskette drive én had geen zin om een aangepaste installatie samen te stellen. Er moet toch een veel simpelere oplossing te vinden zijn?
En die oplossing is simpeler dan je zou verwachten. In de BIOS kan je kiezen om de hard disk als ATA drive te benaderen. Zo hou je het voordeel van de simpelere bekabeling, maar verlies je wel schrijfsnelheid. We spreken hier wel over een pc van meer dan 4 jaar oud, en over de teoretische maximum snelheid. Ik vond dat dus het proberen waard.
Wijzigingen in de BIOS opslaan en juuh, XP installeren. Zonder problemen, loopt als een trein. Dan ook maar meteen de laatste Windows Updates installeren. SP2 was net geïnstalleerd, dus stond SP3 klaar. En toen die geinstalleerd was verschenen er nog 14 andere veiligheidsupdates. Die natuurlijk niet zonder slag of stoot wouden geinstalleerd worden. De updates zijn niet geïnstalleerd wegens een probleem met uw computer. Probeer opnieuw.
Grapjassen! Welk probleem? 5 keer opnieuw geprobeerd. Reboot, virusscanner uit, firewall uit. Niets helpt. Dan maar zoegelen. OK, ‘t probleem kan eenvoudig verholpen worden, door de omschreven stappen te volgen, maar waarom kan Microsoft zelf niet proactief meer info geven? Ik zie dat dit probleem al meer dan 6 maanden oud is, dat kan toch niet moeilijk zijn? Off the record, na mijn vele pogingen waren er zelfs 15 essentiële updates beschikbaar. ‘t Gaat soms rap.
Voor de rest verliep alles eigenlijk verschikkelijk vlot, niet tegenstaande ik er een ganse dag mee ben bezig geweest (met o.a. nog ander software installaties). Ontbrekende drivers konden gemakkelijk van het internet gehaald worden. De meeste fabrikanten beschikken tegenwoordig ook over een automatische hardware herkenning, wat het allemaal nog makkelijker maakt.
12 jaar gelden was dat een heel ander verhaal…