In de drie weken na mijn verlof heb ik ‘s morgens 3 keer en ‘s avond 3 keer te maken gehad met een afgelaste trein. En 1 keer was er een vervangtrein voorzien. Drie weken, dat zijn 15 dagen, -1 dag verlof en 1 feestdag. 13 dagen, 26 ritten, 7 keer dezelfde defecte trein. Dat is meer dan 25%!
En het is dezelfde trein. Het traject dat ik ‘s morgens en ‘s avonds afleg wordt verzekerd met twee verschillende M5 dubbeldekstreinen. De trein die ik ‘s avonds heb, heb ik de dag erna ‘s morgens. En dan is er ‘s avonds die andere trein, die ik dan weer een dag later ‘s morgens heb.
Dat ze ofwel die trein eens deftig repareren, of vervagen! Frustratie!
Jep, de laatste weken maken ze het inderdaad weer bont.
Ja, en ge kunt niet alle dagen verlof nemen of van thuis werken hé.
Toen ik nog de M5 vanuit Geraardsbergen naar Brussel nam en omgekeerd was die vooral op maandag afgeschaft. Ik denk dat de afschaffingsgraad bijzonder groot moet zijn bij deze treinen. Gelukkig is “onze” M5-stam sinds een tijdje al verdwenen en ingeruild voor veel comfortabelere M4m-rijtuigen. De M5-stam staat nu ter modernisering in een centrale werkplaats van de NMBS.
Ik heb ook gehoord dat de ploeg die verantwoordelijk is voor het onderhoud van die treinen nu slechts op 3 man draait, daar waar er normaal 11 mensen werken. Laat ons hopen dat het na de vakantieperiode dus weer beter gaat.