Na de installatie, de configuratie, de reclamatie en de consultatie dacht ik dat mijn Belgacom I-Talk eindelijk werkte. Het is te zeggen, ik kon bellen en gebeld worden, wat moet je nog meer? Niets was minder waar, ik bleef e-mail krijgen om mij er op attent te maken dat mijn configuratie nog niet voltooid was. Moest het niet zijn dat ze mij anders het maandabonnement op de Discovery Line bleven aanrekenen, dan had ik het zo gelaten. Maar omdat ik niet graag betaal voor iets wat ik niet gebruik, besloot ik dan toch nog maar eens te bellen naar de klantendienst. Juist ja, via het gratis 0800 22 800 nummer.
Wederom een vriendelijke juffrouw aan de lijn die mij niet echt verder kon helpen, maar mij wel een voetbal abonnement voor mijn Belgacom TV probeerde te verpatsen. Dat is haar niet gelukt want ik zou nog liever 15 € per maand betalen om géén voetbal te moeten zien. Enfin, ze wist mij ook nog te vertellen dat ik maar eens naar de I-Talk installatie helpdesk moest bellen. En ze ging mij dat nummer geven. Ik hield mijn adem al in, want ik verwachtte weer een 0900 nummer te horen. Maar neen, ik kreeg het verzoek het nummer 0800 22 228 eens te bellen.
0800 22 228 is blijkbaar de installatie helpdesk voor zowel internet, Belgacom TV en I-Talk (optie 3), en vervangt het 0900 nummer. Alleen staat dat nummer nog nergens op hun site. Toch niet bij I-Talk. Dus bel ik maar even naar dat nummer. Het gesprek verliep als volgt:
Golb: Goedemiddag, ik heb nog steeds een probleem met mijn Belgacom I-Talk lijn, ik blijf e-mail krijgen dat niet alles geconfigureerd is, maar ik kan bellen en gebeld worden zonder problemen, alleen kan ik het nummer 1955# niet bellen.
Belgacom: Dat kan niet, u kunt geen oproepen ontvangen als u niet naar 1955# heeft gebeld.
Golb: jawel een collega van u heeft dat vorige week zo geregeld, ik dacht dat toen al alles in orde was, blijkbaar niet.
Belgacom: Als u niet zelf naar 1955# belt, kan u geen oproepen ontvangen. En wij kunnen dat niet voor u activeren.
Golb: blijkbaar wel, want bij mij is het toch zo gebeurd.
Belgacom: En u bent zeker dat uw telefoon in u modem insteekt, en niet in u PSTN contact??????
Golb: 100% zeker.
Belgacom: Jaja meneer, dat zeggen ze allemaal, tot dat wij moeten komen kijken, dan is het toch niet zo.
(Is het u al omgevallen dat het er ineens heel wat minder vriendelijk aan toe gaat?)
Golb: Komt u gerust kijken, ik ken het verschil wel tussen een modem en een PSTN contactdoos.
*** zeker 10 seconden stilte ***
Belgacom: Brand het “Tel” lichtje van uw modem?
Golb: Nope
Belgacom: Ik zal eens iets proberen. Probeert u dan nog eens 1955# te bellen en als …
Golb: … het niet werkt, dan bel ik u nog wel eens terug. (neergelegd)
*PLING* het “Tel” lampje van mijn modem begint te branden. Eens vlug 1955# bellen… Krijg je daar een hele litanie te horen over hoe geweldig je wel niet moet geweest zijn om Belgacom I-Talk helemaal zelf te installeren en te configuren. (Dat laatste is misschien wat overdreven.)
15 minuten later kreeg ik telefoon. ‘t Was dezelfde madam van Belgacom, om te zeggen dat alles nu in orde was. Alle customer service medewerkers waren heel vriendelijk, moet het nu juist de minst vriendelijke zijn die mijn probleem kan oplossen. ‘t Is haar vergeven, ze zal een slechte dag gehad hebben. Trouwens met vriendelijk zeggen dat ze u niet kunnen helpen zijt ge ook niks hé.
Waarschijnlijk schrijft die nu in haar dagboek dat er weer een domme klant heeft gebeld om te zeggen dat zijn I-Talk niet werkte omdat zijn telefoon niet in zijn modem stak… 🙂