Ik heb thuis nogal wat Belgacom producten, en vandaag is er nog eentje bijgekomen. Met een tweede tv in het vooruitzicht is het geen slecht idee om een tweede decoder te kopen. Voorlopig nog geen HD decoder, want voor HD met je nog steeds bijbetalen en het aanbod is nogal beperkt. Dus maar gegaan voor de Tilgin promotie decoder voor 48,95 euro.

Thuisgekomen en direct installeren op een vrije SCART ingang van mijn huidige tv. Opstarten, software updaten en abonnements gegevens ingeven.

Voer uw TELEFOONNUMMER IN: staat er, en dat doe ik dus. PEUT, ongeldig abonnement. Vreemd… Typo? Opnieuw proberen, PEUT weer krijg ik de boodschap ongeldig abonnement. In de Belgacom Boutiek zeiden ze iets van decoder activeren, dus zal ik maar eens naar de helpdesk bellen.

Blablabla, medewerkers in gesperk, druk 1 voor nederlands, 4 voor Belgacom TV, 1 om operator aan de lijn te krijgen, voer uw TELEFOONNUMMER IN etc…

Eindelijk iemand aan de lijn.
– Hallo meneer, belt u voor nummer Y?
– Euh, neen, ik bel voor nummer X, dat had ik toch zo ingegeven?
– Ah ok, dan zal er iets fout zijn gelopen, waarmee kan ik u helpen?
– Blablabla, Belgacom TV, tweede decoder, telefoonnummer x, ongeldig abonnement
– u moet uw indentificatie nummer ingeven, niet uw telefoonnummer
– Mijn wat? Waar vind ik dat?
– Uw identificatienummer, dat zat bij de brieven voor uw I-Talk abonnement.
– I-Talk? Ik bel voor Belgacom TV…
– Meneer, u moet uw post goed bijhouden, u moet het nummer ingeven dat u gebruikt voor uw I-Talk abonnement.
– Ik hou mijn post goed bij, maak u maar geen zorgen, maar nergens staat er dat ik dat nummer moet gebruiken, er staat dat ik mijn TELEFOONNUMMER moet ingeven.
– En toch moet u uw IDENTIFICATIENUMMER ingeven. Zoekt u het zelf of moet ik proberen om het hier op te zoeken?
– Ik zou dat zelf wel kunnen opzoeken, maar nu ik u toch aan de lijn heb, mag u dat voor mij doen.
– Dat is nummer Y.

Ik geef even dat nummer Y in en hopsasa, dat werkt.

– Ok bedankt, dat was het. Het werkt.
– Geen probleem, graag gedaan, nog een fijne dag verder.

Een paar dingen die je moet onthouden wanneer je met Belgacom producten te maken hebt:
1) De handleiding is niet juist of verwarrend;
2) Verschillende combinaties van Belgacom producten vragen een ander aanpak;
3) Een identificatienummer ziet er misschien uit zoals een telefoonnummer, maar dat is het niet;
4) Een telefoonnummer is geen identificatie nummer;
5) Ondanks de verschillende handleidingen heb je altijd de hulp nodig van een helpdeskmedewerker;
6) Die helpdeskmedewerkers doen ALTIJD alsof JIJ dom bent en
7) uiteindelijk werkt alles (in het beste geval toch).

12 Replies to “Belgacom TV: Tweede Decoder”

  • Awel ik was juist hetzelfde van plan 😉
    Maar wil een draadloze oplossing maar zou niet weten wat dan te doen 😉

  • De Ruckus hé, dat is de draadloze oplossing voor Belgacom Tv. Ik heb er wel geen ervaring mee 🙂

  • Quote: “6) Die helpdeskmedewerkers doen ALTIJD alsof JIJ dom bent..”

    Neeje, je BENT gewoon DOM..

    :-O

  • Dat is waar is niet altijd even duidelijk er staat duidelijk telefoonnummer gevraagd maar eigelijks vraagt hij de lijnnummer.

    * Bij een gewone classic lijn is de lijnnummer gelijk aan de telefoonnummer.
    * Bij I-talk als er getelefoneerd wordt via de modem dan is de lijnnummer een totaal andere nummer dan de telefoonnummer.

    Als je een draadloos systeem zoekt te nemen voor je draadloze TV dan raadt ik je de Devolo aan die stuurt u TV signaal over het elektriciteitsnet heb hier zeer goede ervaringen mee bijna nooit problemen werkt soms niet op een 3-fase net.

    Maar persoonlijk prefereer ik nog altijd een UTP kabel om TV te zien. Die draadloze oplossingen zijn het best als de afstand te ver is of je hebt net behangen enz.

  • heb het do it your self pakket gekocht van belgacom.
    installatie verloopt vlot tot ik aan de tv begon.

    na een tijdje krijg ik het bericht dat de decoder software aan het opladen is. het lichtje van de hard disk brand en gaat na een tijdje uit.
    Deze procedure heb ik verschillende malen uit geprobeerd, door iedere keer de stekker uit de modem te halen.

    Op het scherm gaat de tekst ook uit.
    Is er iets mis gelopen of BEN IK ZO STOM

  • Gewijde, korte pijn: jij bent gewoon dom. Zo nu hoef je dus al niet minuten lang aan de telefoon te hangen om dat te horen van een helpdesk medewerker.

    Even serieus nu: laat je decoder eens een tijdje bezig zijn. Dat kan gerust een half uur, 3 kwartier duren. Als er na een uur nog geen beeld is, zou ik alles nog eens goed nakijken. Te beginnen met het aantal lampjes dat op je modem opgelicht zijn en dan naar de helpdesk te bellen.

    Als je gaat zeggen dat je na een tijdje de stekker hebt uitgetrokken, dan gaan ze zeker niet verder zoeken naar een oplossing, want dan gaan ze ervan uit dat dat het probleem is. Je moet er dus zeker van zijn dat je decoder tijd genoeg gehad heeft om zich te installeren / updaten.

  • In de handleiding staat duidelijk dat het identificatienr moet worden ingegeven, op de brieven ook. Dus ik denk dat je een beetje dom bent geweest om dit te posten.

  • @Tom Smid het artikel was geschreven in juli 2008, dat is ondertussen 15 maanden geleden. Daarbij moet je weten dat ik al sinds 2006 Belgacom TV had en op dat moment geen iTalk. Bij de installatie van mijn eerste TV moest ik dus wel degelijk (en helemaal volgens het boekje) mijn telefoonnummer ingeven, en dat werkte ook perfect.

    In maart 2008 schreef ik mij in voor iTalk en kreeg ik een brief met uitleg over ADSL en TV. Daar zat inderdaad een identificatienummer bij. Mijn ADSL of mijn TV instellingen heb ik nooit moeten veranderen en die werken tot op de dag van vandaag nog steeds uitstekend.

    Als ik dan bijna 4 maanden later een tweede decoder ga halen, die installeer en er komt op het scherm dat ik mijn telefoonnummer moet ingeven én er in de handleiding staat dat het abonnementsnummer mijn tel.nr is, dan gaat er bij mij niet direct een lichtje branden dat ik misschien die brief van 4 maanden geleden nog eens moet boven halen.

    Als Belgacom ook nog eens de moeite heeft gedaan om deze blogpost te lezen en de handleidingen aan te passen met de juiste informatie, dan kom ik inderdaad dom over.

    Lees ook eens het commentaar van Wuter, daar staat prima uitgelegd waarom ik bij de eerste TV drie jaar gelden mijn telefoonnummer moest ingeven, en 15 maanden geleden (na de activatie van iTalk) mijn lijnidentificatienummer.

  • toen we niet konden bellen moesten we even naar scarlet bellen , onze belgacom tv ging toen ook niet, men deed niet alsof ik dom was lol
    ik zei dat ik alles al gereset had , kabels gechekt,… alsof ik al met deze dingen had gewerkt maar dit een extraatje was lol

  • Hallo. Ik heb een belgacom decoder en wilde graag de component uitgang die erop zit gebruiken om naar mijn plasma te sturen. Die drie tulips zijn echter door Belgacom niet geactiveerd. Heeft er iemand ervaring om ze toch te activeren? Dank bij voorbaat. Wim

  • je kund het gemakelijkste een kabel gaan halen met aan de éne kant scart en aan de andere kand die tulp stekkers

    grts glenn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.