Vanaf 1 september is het dragen van beschermende kledij verplicht voor bestuurders en passagiers van motorfietsen. Onder beschermende kledij verstaat de wethouder, naast de reeds jaren verplichte helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen.
Een motorfiets wordt omschreven als “elk tweewielig voertuig zonder zijspanwagen (categorie L3e) of met zijspanwagen (categorie L4e), uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3; indien het een motor met inwendige verbranding betreft, en/of met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/h.”
Deze wet verandert voor mij niets aan het motorrijden, ik rij al zeven jaar met de motor, volledig gehuld in een motorpak, laarzen, handschoenen en een goede helm. Winter en zomer. Voor de Vespa-rijders zal deze wet misschien wel een domper op de feestvreugde zijn. Hun zie ik bij mooi weer meestal in korte broek en t-shirt rondsnorren. Zelfs vandaag kwam ik nog een hele bende tegen (waarvan minstens de helft de nodige rijervaring ontbrak) in korte broek, korte mouwen, sportschoenen en zonder handschoenen.
Eigenlijk vind ik het, net zoals het verbod op quads, een zinloze wet. Wie zichzelf niet wil beschermen moet dat zelf maar weten. Zonder een keurmerk in te voeren ben je nog niet zeker of je voldoende beschermd bent. Volgens de letter van de wet mag je dus met latex handschoenen, een jeansbroek, een KW jasje en Converse All-Stars op je motor kruipen, maar deze kledingstukken bieden 0,0% extra bescherming. Ik zou aan het einde van het jaar eens willen weten hoeveel boetes voor het niet dragen van de juiste kledij er zijn uitgeschreven. Iets doet mij denken dat dit niet veel zal zijn. Een extra wet die niet afgedwongen zal worden.
Deze wet verandert wel dat de verzekeringsmaatschappij iemand niet moet vergoeden bij een ongeval indien hij/zij geen beschermende kledij draagt. Wij hebben er dus wel voordeel bij want de verzekeringspremie gaat minder sterk stijgen.