Er is een serieus voedselgevecht aan de gang. Niet in de refter van de plaatselijke basisschool, maar in de media. Delhaize deelde gisteren al mee dat ze een 300 tal producten van producent Unilever uit de rekken haalt omwille van de te hoge prijzen. Vandaag slaat Unilever echter terug met een pagina grote advertentie met een boodschap die niets aan de verbeelding overlaat.

image_079
Spijtig genoeg tijdedelijk uit de rekken bij Delhaize. Gelukkig wel volop in de rekken bij de andere supermarkten, staat er te lezen.

Is het niet vreemd dat twee grootmachten uit de voedingsindustrie openlijk ruzie voeren? Hier moet toch meer achter zitten. Toen ik het nieuws voor het eerst hoorde vond ik dat Delhaize gelijk had. Eindelijk eens een distributeur die durft aan te kaarten dat veel merkproducten gewoon te duur zijn. En Unilever, wat maken die eigenlijk? Ik heb hier in huis toch niks van Unilever. Toen ik de lijst van de betrokken producten zag vond ik Delhaize’s zet al heel wat minder goed.

Ola, Zwan, Axe, Knorr, Dove, Coral enz. zijn inderdaad grote bekende merken, en de liefhebbers hiervan zullen het echt niet nalaten om ergens anders te gaan winkelen. Ze verkiezen immers dat merk en kiezen er al langer dan vandaag voor om daar meer voor te betalen dan voor een wit product. Delhaize mag dan misschien wel even sympathiek overkomen omdat ze de hoge prijzen aankaart, maar bij haar eigenlijk clienteel is dat niet eens zo zeker.

Unilever van haar kant is blijkbaar erg zeker dat het maar een tijdelijke maatregel zal zijn. Zullen de prijzen omlaag gaan, of rekenen ze erop dat Delhaize moet terugkrabbelen omdat ze klanten verliest? Ik hoop het eerste, maar ik vrees het tweede. Merkproducten en goedkoop gaan nu eenmaal niet samen. Wie geen merkproducten koopt, die gaat al niet in de Delhaize winkelen, die gaat naar de Lidl of de Aldi. En wie voor merkproducten kiest, die zal nu gedwongen worden om ze elders te gaan halen.

Unilever gaat dit gevecht winnen, daar ben ik bijna zeker van. Vraag en aanbod zullen maar eens te meer duidelijk maken dat het uiteindelijk toch de consument is die de prijs bepaald, en niet de distributeur of de producent. Het zal er in dit geval ook niet om gaan dat Delhaize vindt dat de prijzen voor de consument te hoog zijn, maar dat haar winstmarge op die producten te laag zijn. En dat is een heel ander verhaal…

2 Replies to “Food Fight: Delhaize vs. Unilever”

  • Dat het gisteren in het nieuws kwam vond ik nog gewoon verslaggeving.
    Wat unilever nu doet is echt de grove middelen bovenhalen. beetje grof vind ik.
    het enige wat ik als delhaize shopper echt ga missen zijn de bouillonblokjes :p
    maar ik blijf naar delhaize gaan, ik vind wel een alternatief en ik koop zo al veel dingen van het merk delhaize zelf omdat ze goedkoper zijn en steenvast van goed kwaliteit.
    We volgen met spanning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.