Ik ben mij al een paar dagen het hoofd aan het breken over welke foutboodschappen ik wil tonen aan de buitenwereld wanneer er wat fout loopt met de web services van ‘t werk. Hoe vertaal je een debug zin als “Het object werd niet correct geïnitialiseerd, de bewerking werd afgebroken.” tot iets zinnigs waar een eindgebruiker wat aan heeft? Dàt is elke keer weer een hele uitdaging.
Ben ik vandaag met YouTube aan het spelen en krijg ik dit te zien:
Er is helaas iets misgegaan.
Er is een team goed opgeleide techneuten op pad gestuurd om dit probleem op te lossen.
Ik mag dan nog altijd met een probleem zitten, maar oh wat voel ik mij goed nu ik weet dat ik een gans team goed opgeleide techneuten op pad heb kunnen sturen. Dat is nu net hetzelfde als valium geven aan iemand die diarree heeft. Hij blijft even hard schijten, maar ‘t kan hem allemaal niet meer schelen.
Je kan je natuurlijk de vraag stellen of een gebruiker iets heeft aan een al dan niet verstaanbare uitleg waarom het systeem ergens de mist in gaat. Ok wanneer de oorzaak van de fout bij hun ligt, door bv. het niet juist invullen van een veld.
Maar wanneer het een puur technische oorzaak is, laat de gebruiker dan eens lachen ala youtube. Het neemt meteen een stuk frustratie weg wanneer ‘ er weeral iet niet werkt op die computer’, en log de gegenereerde foutmelding achter de schermen. Wil je als IT-departement helemaal ‘klantvriendelijk’ overkomen, stuur dan indien het een aangemelde gebruiker is ook nog een mail naar die gebruiker met een melding dat er actie ondernomen wordt, en wanneer het probleem opgelost is een tweede mail met een melding dat men opnieuw mag proberen het spel naar de bitten te razen.
heerlijk die techneuten! ze zouden er volgens mij nog wel een paar leuke kunnen bedenken…
Die 500 Internal Server Error krijg ik soms ook bij WordPress na het invoeren van een nieuwe bijdrage… Gelukkig kan ik nog backspace doen zonder verlies van gegevens……