Het is leuk te ontdekken dat er een term bestaat voor iets dat je al een tijdje probeert toe te passen. Zonder dat ik wist paste ik de Kaizen methode toe om deze site uit te bouwen. Het mooie van de zaak is dat het ook lukt.
Wat is nu Kaizen, en hoe pas ik het toe met deze site? Kaizen betekent letterlijk: verandering om goed te worden. Dat doe je niet in een big bang, maar stap voor stap. Bijna een jaar geleden stond op deze site ook nog maar 1 post, nu zijn het er meer dan 260.
Via deze site wil ik een reputatie opbouwen op het internet, los van mijn eigen ik, los van mijn andere alias. Ik zou willen dat ik dagelijks gemiddeld 1000 mensen kan amuseren/informeren met mijn berichten. Of ik erin zal slagen, is enkel afhankelijk van mijn eigen inzet en dicipline. Dicipline om dagelijks iets zinvols of grappigs te schrijven.
Een site als deze is ideaal om hiermee te experimenteren. Want eigenlijk is het allemaal maar een groot experiment. Een experiment dat over verschillende jaren zal lopen. Nog maar eens een voorbeeld van Kaizen: stap voor stap. Jezelf niet laten ontmoedigen door een stille start of een dag met een tegenvallend bezoekersaantal. Maar verder kijken dan je neus lang is, en luisteren naar wat de statistieken je te vertellen hebben. Daar op inpikken, er rekening mee houden, het wat verbeteren en verder gaan.
De eerste vier maanden dat deze site online was had ik amper 600 bezoekers kunnen aantrekken. Waarvan er 300 in een paar dagen tijd, net voor een aangekondigde treinstaking. Sinds toen is het snel vooruit gegaan. Bijna iedere maand mocht ik 1000 bezoekers extra ontvangen, en vandaag zit ik ongeveer op een kleine 5500 bezoekers per maand. Dat wil ook zeggen dat ik nog 10 tot 20 maal moet groeien om mijn doel te bereiken.
Ik heb geleerd dat het geen zin heeft om in te spelen op nieuws waar iedereen op zit te wachten. Zoals de geboorte van Kim Clijsters’ kleine, of het lief van Tom Boone. Ik heb ook al geleerd om niets te schrijven over dingen die mij eigenlijk niet echt interesseren. Het lijkt alsof een potentiële bezoeker ruikt dat ik niet overtuigd ben van mijn eigen verhaal, en mij dus links laat liggen.
De stomste dingen waarmee ikzelf bezig ben, en waarvan ik denk dat het niemand wat kan schelen, juist die dingen doen het goed. Wie op zoek is naar het ontstaan van tectonic (let op de verkeerde schrijfwijze), een extrafilm promotie of een aangekondigde treinstaking, komt hier gemakkelijk terrecht. Het gebruik van een SEO (Search Engine Optimized) thema en de juiste keuze van post titels zit hier ook wel voor iets tussen.
Qua SEO zit ik redelijk goed, ik mankeer eigenlijk vooral inkomende links van externe sites. Daar zal ik dus nog wat aan moeten werken. Maar denk nu maar niet dat ik al mijn favoriete blogs ga smeken om mij op te nemen in hun blogrol, neen, dat moet vanzelf gebeuren. Ik wil die erkenning krijgen omdat ik ze verdien, niet omdat ik ze vraag.
Er is dus nog heel wat werk, maar dat wil ook zeggen dat er nog heel wat potentieel is. Wanneer dat er niet zou zijn, zou het voor mij ook niet meer interessant zijn om deze blog te onderhouden. Elke dag zien dat het beter en beter gaat is een prima stimulans om verder te doen en uitstekend voor het zelfvertrouwen.
Nu nog wachten tot vrienden en kennissen mij aanraden om Golb.be te lezen, dat zou pas een erkenning zijn. Niet dat Golb.be geheim is, maar ik maak er ook geen reclame voor.
nice artikel!
Hopla! Golb en mijn eigen ik zijn al voor één mens samengevallen 🙂
Leuke weblog!
Kaizen is trouwens ook goed toepasbaar op design, en meer specifiek het ontwerp van effectieve slides in een dijk van een presentatie. Op de weblog ‘Presentatie Design’ staat er een leuk artikel over: http://thomasgeusens.wordpress.com/2009/01/01/kaizen/
Groeten!
Thomas