Weer een verlengd weekend in het vooruitzicht! Op maandag 18 oktober gaan ze bij de NMBS nog eens staken. Even hun ontevredenheid over de mogelijke beslissingen van hun directeurs uitten. Kwestie van er op tijd bij te zijn.
Er gaan geruchten (ook wel studies genoemd) de ronde dat er verschillende loketten zullen sluiten, je in 2012 geen ticketjes meer zal kunnen kopen bij de treinbegeleider en dat er in de plaats 700 ticket automaten komen. Hierdoor zouden er 300 personeelsleden minder nodig zijn. De vakbond maakt hiervan dat er hierdoor 300 mensen moeten ontslagen worden. En dat net nu er zoveel vacatures niet ingevuld geraken.
Mits een beetje omscholing kan je die 300 “gewonnen” personeelsleden inzetten in de niet ingevulde open posities. Misschien een beetje te rooskleurig voorgesteld, maar wel de moeite waard om eens over na te denken.
Neem nu die loketten. Waarom ga je naar een loket?
Om informatie te vragen? Dat ik je ook via de website. Je moet dan wel zelf zoeken, maar is vaak veel sneller.
Om een ticket te kopen? Dat kan je ook via een automaat. Kijk ‘s morgens maar eens in de grote stations. Vele wachtende voor u aan de loketten en lege automaten. Ik moet hier geen twee keer over nadenken.
Uw abonnement verlengen? Dat gaat al enkele jaren ook via de post (online aanvragen)
Alleen voor het aanmaken van een moederkaart zou je nog naar een loket moeten. En daar valt ongetwijfeld ook nog wel wat op te vinden. De foto op je moederkaart halen ze al van je identiteitskaart. Als het ticket automaat ook nog moederkaarten (al dan niet in een andere vorm) zou kunnen fabriceren, moet daar het loket ook niet meer voor open blijven.
Update: reactie van de NMBS:
“Er is geen enkele beslissing in deze zin genomen: er worden geen loketten gesloten, er komt geen loket fee en klanten kunnen nog steeds hun ticket kopen aan boord van de trein. Er is ook geen sprake van het sluiten van stations of stopplaatsen”
Het is dus echt een verlengd weekend voor de vakbondsmannen! 🙂
Waarom moet daarvoor gestaakt worden? Er wordt teveel misbruik gemaakt met stakingsrecht. Ik zit in hout en bouw, ga ik toch ook niet staken omdat er minder werk is met ontslage tot gevolg. Of het te koud is om buite te werken… Het is crisis voor iedereen en overal wordt er gezocht voor besparingen.
Naar ‘t schijnt staken ze voor beter voorwaarden voor het personeel van de afdeling die het goederenverkeer verzorgd. Om hun eisen kracht bij te zetten gijzelen ze dan de pendelaars maar. Daar krijgen ze meer media aandacht voor in de plaats.
hoe moeten de kinderen naar school die met de trein moeten,ik ga echt geen busgeld betalen als er al een treinabonnement aangekocht is!!!
Hmm, ja, voor leerlingen en studenten is het nog moeilijker. Wij kunnen van thuis werken, of eventueel vakantie nemen. Desnoods eens wat langer werken. Studenten kunnen dat niet.
voila een ellendig dag onderweg dank u NMBS
trouwens – een sorry pas of een korting op mijn volgende abbonement zal wel fijn zijn…