Gisteren avond nog een kort uitje gemaakt naar ‘t buitenland. Nederland meer bepaald.
Wat een k*t snelwegen hebben ze daar! Daar waar de Nederlanders de E314 de A76 beginnen te noemen gaat plots het licht uit. Alé, ‘t ging niet uit, er was er geen meer. De middenberm is een belachelijk vangrailtje en tegenliggers verblinden u constant. Ge rijdt als het ware in een donkere tunnel waarin je maar zo ver kan kijken als je dimlichten rijken.
Goed Licht Beter Zicht zeggen ze dan. Ik kon de borden amper zien staan.
Ik zeg niet dat ze elk landweggetje van halogeenverlichting moeten voorzien, maar goede straatverlichting op een drukke autostrade is geen overbodige luxe.
ik heb daar ook altijd last van op buitenlandse autostrades. Maar ben ik niet verwend? Ze zouden in belgie beter twee op drie lantaarnpalen uitdoen. Da’s volgens mij voldoende licht. Maar in ‘t buitenland mogen ze er hier en daar toch een lampje bijzetten…
We zijn waarschijnlijk verwend. Ik herinner mij nog dat een of andere minister van verkeer zei dat ook al konden we maar één mensenleven redden door de lichten ‘s nachts aan te laten, dat we het dan moesten doen. Ik denk dat ik dat een knappe uitspraak vind.
Ik heb ooit een anekdote gehoord dat toen de minister een besluit moest nemen over het aantal en de afstand tussen lantaarnpalen op de snelwegen hij z’n broer raadpleegde die een fabriek had in…lantaarnpalen. Het gerucht gaat dat Belgie vanaf de maan te zien is.
In Nederland is eigenlijk alleen de randstad goed verlicht, mee eens. maar het went.
In dit artikel van het nieuwsblad weten ze de bijdrage van het licht tot de verkeersveiligheid ook af te zwakken. ‘t Is wel een feit dat ik langzamer heb gereden dan normaal, dus het zou kunnen dat de lager snelheid het gebrek aan licht opheft. In België hebben ze ook een minister die veel weent en die het rusthuis van zijn broer een lening kwijtschold, maar dat was volledig volgens het boekje.
Ik moet dat boekje eens zien te vinden, want daar staat ‘t een en ‘t ander in geloof ik.