Deze eerste werkdag van de week heb ik net zoals een kleine 1000 andere pendelaars weer de hoofdvogel afgeschoten wat dienstverlening van de NMBS betreft. De omvormer van ons gemoderniseerd M5 rijtuig is het al enkele weken aan het begeven. Regelmatig valt in de rijtuigen de stoom uit waardoor de lichten doven, de ventilatie uitvalt en de binnendeuren niet meer werken. Enkele seconden, tot minuten later schakelt de treinbegeleider alles weer in, alsof er niets aan de hand was.
De locomotief heeft er zelf geen last van. Als het even kan proberen ze ons zelfs op tijd naar Brussel te brengen. Al hangt het sterk af van treinbegeleider tot treinbegeleider of er met een defecte omvormer wordt verder gereden of niet.
Deze morgen was het weer het zelfde liedje. De omvormer had weer zijn kuren. Heerlijk toch om te kunnen slapen in een stille trein met gedoofde lichten. Daar dacht de treinbegeleider van dienst even anders over. Met als gevolg dat de trein in Aarschot werd afgeschaft. 1000 man zonder trein, die met lede ogen moesten toezien hoe hun lege trein richting Brussel vertrok en dat de eerstvolgende trein ook afgeschaft werd wegens panne. Met een dik uur vertraging, en dankzij een extra stop van een andere trein, komen we in Brussel aan. Geschat economisch verlies: 60 000 euro. Hoeveel kost zo een omvormer eigenlijk?
Maar het strafste moet nog komen! Deze avond zijn we naar huis gereden, met dezelfde trein. Duidelijk herkenbaar door de aangebrachte graffiti (neen niet Ralerz) én met kapotte omvormer. De Omvormer werd ingeschakeld kort voor aankomst in de stations of stopplaatsen. We hadden zelfs maar 6 minuten vertraging wat tegenwoordig al een hele prestatie is. Oh, wee de treinbegeleider die morgen mijn trein durft af te schaffen omwille van een defecte omvormer! Die zal ik eens omvorm…