Mijn verlof zit erop, dus zit er niets anders op dan weer elke dag naar Brussel te pendelen. Zolang het allemaal vlot verloopt heb ik daar weinig problemen mee. Ik heb er immers zelf voor gekozen. Waar ik niet zelf voor kies zijn overvolle, vertraagde of afgelaste treinen, maar dat moeten we er soms helaas gewoon bijnemen.
Vandaag begon het alvast veelbelovend. ‘s Morgens was de trein netjes op tijd en niet te overbevolkt. ‘t Is dan ook midden in de verlofperiode, niet dat je dan veel volk moet verwachten. ‘s Avonds was het wat minder. Via Railtime kwam ik te weten dat mijn rechstreekse trein er de derde laatste halte de brui aan zou geven en niet meer verder zou rijden naar zijn voorzien eindstation. Moest ik deze trein nemen, dan zou ik 30 minuten vertraging oplopen op een traject van net iets meer dan een uur. Een beetje teveel van het goede dacht ik zo. Ik besloot dus om wat verder te werken en een trein later te nemen.
Ik reis in eerste klasse (het verschil moet er zijn, nietwaar?) en de trein die ik plande te nemen kende ik niet zo goed. Waar zit dat eerste klasse rijtuig? Soms is dat mooi in het midden, maar het kan ook helemaal van voor of van achter zijn. ‘t Zou handig zijn moest ik dit via een app kunnen opzoeken postte ik op Twitter. Kwestie dat ik mij strategisch kan opstellen om niet te veel door de trein te moeten lopen. Niet veel later kwam het antwoord (ik zal weliswaar wel al in de trein).
Via http://beluxtrains.net/indexnl.php kan je de samenstelling van een trein opzoeken. Neem nu bijvoorbeeld de IC trein 461, van Brussel-Zuid naar Visé: op deze pagina kan je mooi zien dat het vijfde en zesde rijtuig eerste klasse rijtuigen zijn. Op het perron zorg je dus dat je ergens in het midden staat. En als betrouwbaarheid staan er bovendien 4 sterren: “de treinsamenstelling is dagelijks door minstens een persoon geobserveerd of de treinsamenstelling is door officiële documenten bewezen.” Hulde aan de mensen met passie voor hun hobby, zo kan ik weten waar ik moet opstappen!
Ik zat op die trein die jij hebt laten gaan. Ik moest er wel bij de tweede halte al af. Ben er dus vanafgekomen met een kwartiertje vertraging ofzoiets. Dat zijn we al gewoon, niet?
Over 15 minuten zal je mij niet horen klagen, maar aan overstappen heb ik een hekel 🙂
Zalige site! Weer een extra pagina in het Pendelaarsboekje!