Ik heb de afgelopen weken nogal wat presentaties gegeven aan verschillende teams. Het was niet direct een gemakkelijke presentatie, want ik moest er slecht nieuws gaan vertellen. Althans dat vinden ze zelf, want ze krijgen er een taakje bij. Wat mij bijzonder hard opviel, was dat elk team was opgebouwd uit hetzelfde soort mensen.
Zo had elk team een of meerder:
- Streber: hij deed er alles aan om de beste te zijn, en om de materie perfect onder de knie te krijgen.
- Tegenwerker: hij had het schijt aan alles, van hem moest je geen medewerking verwachten. Vroeger was alles beter, dit ging hij zeker niet doen.
- Ongeïnteresseerde: hij zat een beetje te mailen tijdens de presentatie, en slaagde er zelfs in om er onder uit te muizen onder het mom van “een belangrijk telefoontje”.
- Dromer: hij wist in de verste verte niet waar het over ging en wist zelfs een vraag te stellen die al twee keer beantwoord was.
De rest van het publiek kunnen we onder normaal catalogeren. Luisterde aandachtig, werkte mee en stelde relevante vragen.
Ik probeer altijd zo snel mogelijk te achterhalen wie welke rol speelt, dat kan gemakkelijk zijn om een heel team te overtuigen. In plaats van mijzelf moe te maken aan eindeloze discussies kan ik dan eenvoudig de streber inschakelen om de tegenwerker wat weerwerk te bieden.
Ik vraag mij af of ze er bij HR expres rekening mee houden bij het samenstellen van de teams. Dit kan haast geen toeval meer zijn. Of valt dit statistisch te verklaren?