Bij elke treinstaking roept er wel ergens iemand dat er op zijn minst een minimale dienstverlening zou moeten zijn. Ik neem elke dag de trein om naar mijn werk te gaan, al meer dan 14 jaar. Mij hoor je niet roepen om een minimale dienstverlening, en ik ben er zeker van dat diegene die er om roepen, nooit een trein nemen. ‘s Avonds opeengepropt zitten als haringen in een ton. Dat is dan als je geluk hebt, en je juist aan een deur staat als de trein aan het perron stopt. Anders mag je in de gang blijven rechtstaan. Dan hebben we het niet over een speciale dag, neen dat is al zo wanneer er niets aan de hand is. Wanneer er geen klimatologische omstandigheden roet in het eten gooien, wanneer er geen spoorlopers zijn er geen technische mankementen de kop op steken of één of ander syndicaat beslist om te staken. Een minimaler dienstverlening dan dit is haast niet mogelijk, tenzij je met treinen wil gaan rijden met enkel staanplaatsen.
Een echt alternatief voor de trein heb ik nog niet. Met de auto in de file gaan staan is niet meteen mijn favoriete bezigheid, dus dat kan je al schrappen. Gelukkig mag ik regelmatig telewerken en kan ik zo al de meeste stakingen opvangen. Ik kijk echter wel uit naar de (semi)zelfrijdende auto. Want dan is er wél een alternatief, en niet enkel tijdens stakingen.
De maatschappelijke kost van een auto zo nu al lager liggen dan die van een trein. Als ik dan nog eens ontspannen in mijn eigen auto naar mijn werk kan rijden, dan zie ik geen reden meer om nog een trein te nemen.
Toevallig heb ik deze week heel wat kilometers met de auto gereden. Twee uur aan een stuk autorijden op de autosnelweg vind ik vermoeiend. Twee uur met de motor over kronkelweggetjes rijden vind ik ontspannend. Het gaat dus niet om de verlopen tijd, maar om de intensiteit van je concentratie. Als die intensiteit kan weggenomen worden doordat de auto’s semi zelfrijdend worden, dan wordt autorijden op een autosnelweg in druk verkeer ook weer een plezier. Doordat de auto’s met elkaar gegevens uitwisselen hoeft er niemand plots te remmen of van baanvak te veranderen. Niemand hoeft in de file te staan, want alle auto’s zouden hun snelheid kunnen aanpassen aan het geheel. De autosnelweg zou maximaal benut kunnen worden. Auto’s die naar dezelfde bestemming rijden zouden in een soort van trein kunnen rijden. Enkel de laatste kilometers moet je zelfstandig afleggen.
Dan krijg je plots een alternatief dat beter is dan een trein. Niet op je klok kijken om op tijd te vertrekken. Zeker zijn van een zitplaats, en geen last van andere passagiers. Voorspellingen spreken over zelfrijdende auto’s in 2020. Tesla wil volgend jaar haar modellen al een software update sturen waardoor ze voor 90% zelfrijdend zijn. Dat is niet meer zo veraf, dat ga ik in mijn carrière nog meemaken. Ik ga waarschijnlijk mijn kleinkinderen nog mogen uitleggen dat je vroeger 18 jaar moest zijn en je zelf met de auto moest rijden.
Ik ben echt benieuwd hoe het er binnen 10 jaar uitziet voor de NMBS en of ik dan nog met de trein naar mijn werk ga.